|
deuk in de bumper |
|
binnenkant van de bumper |
Vanmorgen was het zover. Bij de bouwmarkt heb ik twee metaalzaagjes gekocht voor de reciprozaag van Ben. Met die zaagjes hoopte ik de bumper van de Ducato te zagen, omdat de bevestigingsbouten en moeren zo goed als kapot geroest zijn. Ik heb nog eerst een poging gewaagd, maar die liep op niets uit. Om een goede kijk te krijgen op de klus, heb ik eerst onder de wagen een lamp geplaatst. Dankzij die lamp had ik goed zicht op de steun. De zaag paste keurig tussen de bumper en de carrosserie. Tussen beide had ik nog geen 2 millimeter ruimte. Maar genoeg om te zagen. Ik liet het toerental geleidelijk oplopen en de zaag het werk doen. Dat laatste houdt in : niet drukken op de zaag. Ik zag dat de zaag geleidelijk en gemakkelijk al zagend door de steun zakken; als een heet mes door de boter. De bumper lag binnen 5 minuten aan mijn voeten. Toen ik weer opkeek, riep ik spontaan : "Holy cow!" Ik zag links in de hoek een enorme roestkrater over een lengte van zo'n 30 cm en ongeveer 4 cm breed (foto mislukt). Al die jaren verscholen achter de bumper. De tik tegen de bumper heeft flinke gevolgen gehad. Daar heb ik me volledig op verkeken. Ik werd misleid door de relatief kleine deuk in de bumper. Zo te zien is het geen tik, maar een flinke dreun geweest.
Maar niet getreurd, want ik was deze ellende mooi voor. Tijdens mijn eerdere inspectie had ik al meer zwakke plekken op die strook gezien.
|
plaatwerk op maat |
Met name boven de trekhaak. Het is met roest net als met muizen : als je er een gezien hebt, is er meer van. Vanwege die constatering heb ik afgelopen dagen een nieuw paneel besteld en ontvangen. Zo'n paneel is een kopie van het origineel en ik hoef niet per se het hele paneel te gebruiken. Ik kan er ook stukken van knippen / zagen / slijpen. Ik hoef dan niet het metaal in vorm te kloppen, want de juiste vorm heeft het al. Wat nu nog resteert is het roestige stuk uit de carrosserie zagen en een nieuw stuk erin lassen. Daarvoor moet ik dus een dito stuk van het paneel af zagen. En ook een middenstuk voor boven de trekhaak. Dat zou zonde zijn van het paneel. Ik ga toch maar voor het hele stuk. Het paneel loopt vanaf de onderkant tot aan de vloer in de camper. Om na het herstel de bumper weer te monteren heb ik al een oplossing voor handen. Het laswerk doe ik niet zelf. We hebben een ervaren Mig lasser in de familie, dus...