zaterdag 12 mei 2018

Een speciale knop?

Ergens las ik over een speciale knop in bussen of zo, die bedoeld is voor zwangere vrouwen. Zodra ze in de bus gaan bevallen, moeten ze op die knop drukken. We zijn 1 april al ver voorbij, dus het zal geen grap zijn. Ik vraag me af of er ook een special knop komt voor mensen met hartklachten of andere problemen. Of krijgen die een boete als ze die help-ik-ga-bevallen-knop gebruiken? Kortom, ik vind het een raar idee. Helemaal, omdat in treinen een speciale voorziening zit voor... noodgevallen. Net als in liften. Die zijn er niet alleen voor vrouwen die moet bevallen. We moeten ook rekening houden met de nieuwkomers in ons landje. Als iemand met een karige beheersing van onze taal denkt : de bus bevalt mij, is er een grote kans dat die knop ingedrukt wordt.
Voor mij is zo'n idee een voorbeeld van oogkleppengedrag. Het doet me denken aan de gordijnenfabriek, waar men louter sprak over die hangende stukken stof. Toen het woord lichtbeheersing viel, ging er opeens een hele nieuwe wereld voor de directie open. Een kwestie van oogkleppen afdoen, afstand nemen en het gezonde en creatieve verstand zijn gang laten gaan. Dus maak maar een noodknop. En let erop dat ie niet gemakkelijk per ongeluk ingedrukt kan worden.