|
geschikte ruimte |
Ons huisje mag dan klein zijn, het huisje op wielen is nog kleiner. Dus ook daar wordt met de ruimte gewoekerd. Op een forum las ik dat iemand onder zijn bus een plaatsje had gevonden voor de onhandig grote oprijblokken. In wezen waren het twee plekken, waar hij op elke plek een blok kwijt kon. Ze zaten geklemd (de blokken hebben de vorm van een wig) en waren gezekerd met een bagage-elastiek. Met name dat laatste riep nogal wat kritische geluiden op met veel doemscenario's waarin blokken door voorruiten vlogen, motorrijders de dood injaagden en andere gevallen van ongevallen.
Zelf heb ik al eerder overwogen die onhandige blokken een andere plek te geven. Ze nemen in de zitbank erg veel ruimte in beslag en ik heb ze geregeld nodig. De beide blokken heb ik op elkaar gelegd, zodat het een rechthoekig pakket werd. Onder de bus, aan de kant van de schuifdeur bevindt zit een rechthoekige ruimte, waar de beide blokken (op elkaar gelegd) zouden kunnen passen. Voor alle zekerheid heb ik het blokkenpakket in de ruimte geplaatst. Het paste wonderwel precies, zonder ergens te klemmen! Onder de bus en toch voor het grijpen. Dat gaat hem dus worden.
|
overslagslotje |
Ik heb de boel geïnventariseerd en ben vervolgens naar de bouwmarkt gefietst om een 60 cm lang scharnier te kopen. Dat was het enige dat ik niet in de schuur had liggen. Ik ben toen weer op die fijne fiets van mij gesprongen. Onderweg kwam ik geregeld mensen op scootmobielen tegen. Ondanks het fraaie weer en het feit dat ze ondanks hun handicap mobiel zijn, keken ze stuk voor stuk tamelijk chagrijnig. Wat is dat toch met die mensen? Is het dan nooit goed? Of lezen ze soms mijn blog? Haha! Het zal allemaal wel.
|
...nog te buigen... |
Om het pakket oprijblokken op die plek te houden ga ik een scharnier / hengsel gebruiken, dat ik in een aangepast overslagslot verander. Ja, ja, ons bent slim. Ik ga dat hengsel dusdanig verbuigen, dat ze strak om de blokken past. De bevestigingskant van het scharnier maak ik met bouten op de chassisbalk vast, door er eerst een paar moeren in te klinken. Aan he tuiteinde maak ik in het scharnier een gleuf. Twee gaten boeren op plm
4 cm afstand en dan de ijzerzaag of de slijptol erin. Het uiteinde moet namelijk over een oog vallen, zodat ik er een hangslotje op kan doen. Dat oog bevestig ik op de onderkant van de dorpel van de schuifdeur. Daarna is het een kwestie van in de tectyl zetten, laten drogen en in gebruik nemen. Zo, dat is dan de theorie. Nu de klus nog.