Toen ik zo bezig was met die vastgeroeste moer van het bladveer, kwam ik weer in de schoolbanken terecht. En wel bij de les Natuurkunde. Daar heeft de docent het een keer gehad over hefboom, kracht maal arm en moment. Voor mij als luie student samengevat door : met een langer handvat kan je meer kracht zetten.
|
60 euro |
Om een korte steek- en/of ringsleutel langer te maken, is speciaal gereedschap verkrijgbaar. Een simpel stuk ijzer met aan het eind twee haken, die de sleutel klemmen. Een zeer simpele constructie van materiaal, dat in de oud-ijzer-wereld nauwelijks wat opbrengt. En toch kost zo'n stuk ijzer bijna 60 euro!! Dat maken we dan maar zelf. Ik zou een deel van een pijpenbuiger kunnen gebruiken als basis. Maar een stuk platprofiel kan ook. Dat heb ik nog ergens liggen (roesten). In dat plat stuk ijzer kan ik, schuin tegenover elkaar met een tussenafstand van zo'n 5 cm, twee gaten boren, waarin ik een 8 of 10 mm bout doe. De bouten zet ik met een moer goed vast. Klaar! Zestig euro verdiend. Ik zou nog de koppen van de bouten wat kunnen inslijpen, zodat het handvat van de steeksleutel niet kan wegschieten.
Een andere oplossing kan zijn een stalen pijp te gebruiken als verlengstuk. Als ik dat wil doen, moet ik een steek- of ringsleutel hebben waarvan het uiteinde vrij is. Dus geen 30 links en 24 rechts. In mijn geval zou ik dan de 30 kant eraf moeten zagen of slijpen. Zonde. Er zijn ook zogenaamde machinesleutels. Die hebben een, in dit geval 24, kop en een handvat. Zo'n steeksleutel kost ongeveer 4 à 5 euro. Over dat handvat heen zou ik dan de stalen pijp kunnen schuiven.
Voor dit alles geldt, dat ik mijn investeringen hooguit 2x zal gebruiken. Dus dat criterium weeg ik ook mee.
Vanwaar deze poging? Gisteren ben ik even naar een garagebedrijf gegaan. Toen ik het probleem aan de monteur voorgelegd had, wees hij naar een bus op de brug in de werkplaats. Hij was ook bezig met een bladveer en... met een vastgeroeste bevestiging. Hij heeft ook van alles geprobeerd, tot aan roodgloeiend stoken toe, en gaat de moer nu wegslijpen. Het schijnt dat de bout in de bus van de bladveer vastgeroest zit. Laten we hopen, dat het bij onze bus niet het geval zal zijn.