woensdag 16 mei 2018

Bouten en moeren bladveren

brug open
Van geen van de bedrijven die Ducato's slopen demonteren die ik telefonisch benaderde, heb ik gehoord dat de M16 bouten soms vastgeroest zaten in de bussen van de bladveren. Dat zou betekenen, dat de moeren te strak aangedraaid zijn of ...... dat hier sprake is van de uitzondering die de regel bevestigt.
Uit voorzorg heb ik toch maar twee M16 bouten met gekocht bij het demontagebedrijf in Kampen. Op weg daarheen kwam ik voor een geopende brug tot stilstand. Het is nog steeds onbegrijpelijk dat rond de middagspits een brug opengaat om een paar recreanten te laten passeren. En maar roepen over het milieu.
Ook in Kampen werd mij verteld dat men nooit vastgeroeste bouten in bussen van bladveren heeft aangetroffen. Het kan zijn dat de garage ze wel los kan maken. Mijn gasbrander kreeg de moeren niet echt roodgloeiend. Dan kan het nog zijn dat men de moeren gaat splijten met als resultaat een nog goede bout. Of men slijpt de moer eraf en tikt de bout eruit. En anders, als de bout inderdaad in de bus vastgeroest zit, moet de hele mikmak door geslepen worden. Ik houd me voorlopig maar aan het 'worst case' scenario, dan kan het enkel meevallen. In het uiterste geval zou men of ik de bladveer met montagebeugels van de carrosserie kunnen verwijderen. Dan zou ik het geheel op de werkbank kunnen leggen, om zodoende met alle ruimte en gemakken om me heen een succesvolle aanval op die bouten te doen.
een lange en een korte
De beide bouten die ik nu gekocht heb, zien er hetzelfde uit als die ik van de wagen los kreeg : onbeschadigd en met een schone schacht. De een is een halve centimeter langer dan de ander. Dat had ik dus eerder moeten weten....
De dinsdag na Pinksteren gaat de bus voor de APK. Dan wordt na de keuring geprobeerd de beide moeren los te draaien. Ik ben benieuwd!
Mocht het lukken, dan is het feest in de loods. Voor deze bladveer ga ik de schokdemper dus wel losmaken. Als dat lukt en hij niet vastgeroe.. Nee, dat gaat gewoon lukken.