Toen ik die twee extra luikjes op het dak aanbracht, heb ik de ruimte tussen de plafondplaat en het dak van de camper (foto) met isolatieschuim volgespoten. Dat was in het voorste deel van de voormalige laadruimte. Men heeft namelijk tegen het dakbeschot een multiplex plaat geschroefd met daarop een isolatieplaat. Een isolatiedeken zou beter geweest zijn, omdat zo'n deken zich vormt naar de structuur van het dak. De loze ruimte die er toen was gaf bij warm weer veel warmte door en bij koud weer dus kou. De ruimte is vrij smal en diep. Om die hele ruimte te kunnen bereiken heb ik een langere slang op de spuitbus gemonteerd, waarmee ik zover als mogelijk in die holle ruimte kan geraken. Ik heb gewoon een stuk slang gekocht, dat ik over het standaard spuitstuk heb geschoven en met tape luchtdicht gemaakt heb, zodat halverwege geen schuim kan gaan lekken. Al spuitend heb ik de slang van links naar rechts en met een terugtrekkende beweging bewogen. Ik heb niet kwistig met dat spul gespoten, want het zet tijdens echt drogen uit en zou misschien de plafondplaat naar beneden kunnen drukken.
Tijdens zonnige dagen heb ik het plafond gecontroleerd op temperatuursverschillen. Wat denk je? Ja hoor, de extra isolatie werkt. En hoe! Het verschil is wel erg groot. Reden genoeg om de achterste helft van het plafond, waar hetzelfde euvel zich voordoet, op dito wijze aan te pakken. Zo'spuitbus met isolatieschuim haal ik hier bij een Outlet voor nog geen 7 euro. Het achterste deel kan ik via een uitsparing in het plafond, waar nu een (buiten werking gestelde) interieurlamp gemonteerd is, bereiken. Om te voorkomen dat schuimdruppels het interieur verpesten, leg ik weer een groot stuk afdekzeil neer. Leuk spul dat isolatieschuim, maar je moet het niet op ongewenste plekken krijgen. Ik heb de vorige keer een paar druppels laten vallen. Naast het zeil natuurlijk. Ik heb ze laten drogen en toen pas verwijderd. Als ze nog niet droog zijn en je gaat ze verwijderen, wordt het een janboel.