Ik heb vaak te doen met mensen die iets hebben laten doen of iets hebben aangeschaft en een of meer belangrijke zaken vergeten zijn. Zonde! Een checklist is een handig hulpmiddel. Tijdens een aankoopgesprek kan je zo enthousiast worden, dat je de helft van je eisen / wensen vergeet. Met gevolg dat je na aanschaf zit met iets waar je veel minder of misschien bijna niets aan hebt. Zo las ik op een forum van een bepaald automerk (ik noem de naar Fiat niet, want dan maak ik reclame...) het volgende :
".....Ik heb onlangs een andere auto gekocht, een veel zuiniger versie. Er is alleen geen automaat. Die heb ik wel nodig omdat ik maar 1 gezond been tot mijn beschikking heb. Kan ik alsnog zo'n versnellingsbak laten monteren?? Weet iemand hoe dit werkt??? Het moet mogelijk zijn, weten jullie ook misschien wat ongeveer de kosten zullen zijn....?...."
Technisch kan alles. Maar de kosten van de aanpassing bleken hoger te zijn dan de aanschafprijs van de auto. Meneer kreeg het advies de auto in te ruilen voor een met automatische versnellingsbak. Ergens vind ik zo'n aankoop onbegrijpelijk. Hallo, je hebt maar één been / voet! Zo'n aantekening zou bovenaan een checklist moeten staan. Dat lijkt me belangrijker dan het verbruik. Nu heb je een superzuinige auto, want je kunt er niet in rijden. Jammer. Had nou maar een checklist gemaakt en de punten een voor een afgevinkt. Zoals gezegd maakte ik dergelijke lijstjes ook voor te voeren gesprekken. Vooral tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken waren ze erg handig. Daar konden de emoties nogal oplopen en ik heb leidinggevenden gehad, die maar wat riepen of belangrijke aspecten (opeens) vergeten waren. Checklists dus. Ze worden ook in auto- en motorraces gebruikt.