dinsdag 16 augustus 2016

Mijn vroegste herinneringen

5 jaar
Laatst spraken wij over onze jeugdherinneringen. Ik vertelde Sonja over mijn kleuterschool aan de Hoofdstraat in Leiderdorp. Over juf Meerburg en Van der Does. Over het gebouw, het speelgoed en de bezigheden. Ik schetste zelfs de kleine speelplaats met zandbak. Zomers gingen we wandelen door het dorp en zongen dan liedjes : "Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal" Dat beest hebben we nooit gevonden, maar leuk was dat wandelen wel. Misschien hebben veel dingen grote indruk op mij als kind gemaakt. Zoals mijn eerste rit met de blauwe en de gele tram, een bezoek aan het strand en een hertenkamp, wat later het Leidse Hout bleek te zijn geweest. Ook het moment dat mamma op haar fiets met mij achterop op straat belandde. Dat gebeurde voor ons huis toen mamma mij naar kleuterschool wilde brengen, herinner ik me als de dag van gisteren. Al moet ik toegeven dat ik veel andere zaken van gisteren al weer vergeten ben.
Ik heb veel mensen ontmoet die zich weinig tot niets herinneren van hun kleutertijd. Jammer hoor, vooral als het een leuke tijd betrof.