maandag 22 augustus 2016

Hoofdrekenen

een ogenblikje geduld aub
Vanmorgen reed ik naar de bouwmarkt om wat werkvoorraad te gaan kopen. Het betrof een viertal platen hout om een vliering te gaan maken. De maten van de vliering zijn 204 cm breed en 244 cm lang. De lengte heb ik gebaseerd op de standaard lengte van veel plaatmateriaal bij de bouwmarkt :122 x 244. Van die maat had ik twee platen nodig.
Een maal bij de schappen met plaatmaterialen, zag ik dat er ook kleine platen waren. Die waren geen 122, maar 61 cm breed. "Vier smalle platen, handig voor het vervoer en voor het klussen op zolder", dacht ik vrolijk. Alleen waren ze geen 61, maar 59 cm breed. Dus moest ik even opnieuw wat rekenwerk verrichten. Van een plaat moest een strook af om totaal uit te komen op de breedte van de vliering : 204 cm. De som was eenvoudig : 3 x 59 + ? = 204. Na, met tussenpauzen van 5 minuten, drie keer op de bel gedrukt te hebben, kwam een jongeman met een maandagochtendgezicht naar de zaagafdeling. Voor de zekerheid legde ik de jonge medewerker mijn vraagstuk uit en vroeg hem hoeveel ik van de laatste plaat af moest laten zagen. Volgens mij was dat 27 cm. De jongeman schrok zichtbaar van mijn vraag en antwoordde nogal bits : "Ik kan niet hoofdrekenen! Wel zagen. Zegt u het zelf maar." Ik hield het bij de 27 cm. De jongeman kon inderdaad wel zagen. Gelukkig maar.