Wie zelf in een werkplaats heeft gewerkt of werkt of er een leidt of geleid heeft, weet hoe lastig klanten soms kunnen reageren.
Toen de uitlaat van de Ducato in Duitsland afscheurde, dacht ik geen moment aan de uitgebreide servicebeurt die de wagen een paar weken eerder ondergaan had. Ik ken mensen die in zo'n geval verhaal gaan halen bij hun garage. Dergelijke verhalen hoor ik ook over APK's : De auto was vorige week nog gekeurd en nu ligt de uitlaat op straat. Voor veel onderdelen zijn de apk en een servicebeurt momentopnames. Toen was ie nog goed. Nu dus niet meer.
Om zelf geen problemen te genereren weigerden we ten tijde van onze tweewielerzaak oude, afgetrapte tweewielers te repareren c.q. te onderhouden. Je weet wel, die voertuigen waar je beter een magneet aan de achterkant kunt hangen om de onderdelen die er spontaan van af vallen op te vangen.
In het begin pakten we van alles aan, om omzet te maken en klanten te winnen. Maar toen de zaak eenmaal goed draaide, werden we kieskeuriger. Afgezien daarvan, maken ook monteurs fouten. Want monteurs zijn ook mensen. Niet alle monteurs. Er zijn er ook bij, die lekker in de auto of op de motorfiets van de klant gaan racen. Alsof dat voertuig van hen is.
Er zijn ook veel werkplaatsen waar men checklists gebruikt. Maar ach, het is weer een mens die dat vinkje zet. Laatst keek ik in Duitsland wel even vreemd op, toen een monteur in zijn overall pardoes in de Ducato stapte. Hoort ook niet, vind ik.
Toen ik nog leasewagens reed, markeerde ik filters en bougies met een viltstift. Het is me twee keer overkomen, dat na een uitgebreide servicebeurt de oude onderdelen niet vervangen bleken te zijn. Op de factuur voor de leasemaatschappij stonden ze wel vermeld als zijnde vervangen. Die 'mensen' werken dus ook in een werkplaats. Bij andere garagebedrijven moet de monteur de oude onderdelen keurig naast de auto leggen; ter controle. Ook monteurs beunen in hun vrije tijd met spullen van de baas.