woensdag 24 augustus 2016

Een nieuwe uitlaat

Vroeg in de middag belde de monteur. De camper stond op me te wachten. Ik ben op de fiets naar de garage gegaan. Oei, oei, wat was het warm! Onderweg dacht ik opeens : "Ik had hem ook morgenochtend kunnen ophalen." Maar ja, ik was voorbij het 'point of no return' toen dat me te binnen schoot. Dus trapte ik maar door. Bij de haven zag ik jongelui zwemmen in niet bepaald helder water. Afkoeling boven alles.
Bij de garage stond het rode beestje buiten in de volle zon. Geen raampjes of het dakluik open. Logisch, maar dat beloofde weer wat. Binnen, bij de receptie praatte ik wat bij met de monteur. Het spruitstuk van het uitlaatsysteem was verder in orde. De nog goede bouten van het spruitstuk waren gezien de staat ook aan vervanging toe. Dus heeft hij het spruitstuk gedemonteerd en, na het uitboren van de boutrestanten en het tappen van het schroefdraad met nieuwe bouten en pakkingen, weer gemonteerd. Toen ik de wagen een dag eerder naar de garage bracht, hoorde ik al een knisperend geluid. Ik ken dat geluid van de motorfiets. Toen sloten de uitlaatpijpen niet meer goed aan op de cilinder. Ik heb toen de uitlaatringen moeten vervangen. De nieuwe uitlaat die ik zelf via het internet had gekocht voor de camper paste als gegoten. Voorlopig kan ie er weer tegen.
Voordat ik instapte, heb ik eerst alle deuren en het dakluik opengezet. Daarna ben ik even in de schaduw gaan zitten. Vervolgens heb ik mijn fiets ingeladen en ben in de broeibak gekropen. Op weg naar huis viel me direct op dat het geluidsniveau van de uitlaat aanzienlijk minder was dan voorheen. Nog een verbetering.