donderdag 18 augustus 2016

Een camper waterpas zetten

waterpas.....??
Net als in de caravan hebben we in de camper zo'n dubbel uitgevoerd waterpasje. We gebruikten niet alleen het neuswiel en de vier poten, maar soms ook de krik. In Duitsland viel het ons op, dat er toercaravans opgesteld waren, die alles behalve waterpas stonden. Ze leken door hun achterpoten gezakt. En toch waren ze volop in gebruik!
Bij de camper doen we het waterpas plaatsen anders. Omdat de kasten vlak op de vloer staan, gaan we er gemakshalve vanuit, dat de waterpas een juist beeld weergeeft. Dat hoeft niet, want ik weet niet of die (houten) bovenvloer helemaal vlak op de ondervloer is aangebracht. Maar gelukkig is er nog Sonja. Die is erg gevoelig voor het geringst hellend vlak. Zo wel staand, als lopend en/of liggend. Een levende waterpas, waarvan het luchtbelletje in haar evenwichtsorgaan duizeligheid oproept bij enige afwijking. Haha!
We gebruiken 'levelers'. Kunststof wiggen, die een aantal treden hebben. Het begint natuurlijk met een spiedend oog. Op zoek naar het meest vlakke deel van de plek. Dat scheelt alvast wat. Tot nu toe hebben we de twee wiggen telkens aan dezelfde kant van de auto (voor en achter) moeten gebruiken. Soms met gebruik van gelijke treden en een paar keer verschillend. Als de voorkant iets meer omhoog moet dan de achterkant, dan rijd ik met het voorwiel alvast een trede omhoog. Pas dan wordt de andere wig tegen het achterwiel gezet. Als ik dan weer naar voren rijd, heeft het voorwiel trede twee en het achterwiel de eerste trede bereikt. Kruislings de levelers plaatsen is ons nog niet overkomen. Het is overigens wel een leuk akkefietje om de voertuigbeheersing te testen. Ik moest
met steunen tegen het kreunen
heel rustig omhoog rijden.
Ik moet zeggen dat de bak nauwelijks schommelt. Ook niet als we erin lopen. Dus van buiten is aan de bewegingen van de bus niet te zien wat we binnen uitspoken. Dat scheelt weer afkeurende bepaalde blikken van andere kampeerders in de ochtend. Ik weet niet of een bel onderaan het chassis vastgebonden een ander resultaat geeft. Haha!
We hebben beiden de indruk dat de bus wat dat betreft steviger op zijn (veer)poten /bladveren staat dan we gedacht hadden. Hij is ook aanzienlijk minder gehorig dan de caravan. Misschien slapen we mede daarom zo vast en lang.