zondag 21 augustus 2016

Een tweede portiervak

Ik heb Sonja beloofd dat ik voor haar in de camper een portiervak /-bak zou monteren. Er zit er wel een aan de bestuurderskant. Om die bak te kunnen monteren moest ik het deurpaneel verwijderen. Dat zit met plastic doppen op de deur gemonteerd. Ik heb ze een voor een voorzichtig losgemaakt. Ik moest ook de deurhendel en de zwengel van het raam verwijderen. De laatste was het lastigst. De zwengel zat met een metalen, hoefijzervormig clipje geborgd op het asje van het draaimechanisme. Om bij dat clipje te kunnen komen moest er flink gepriegeld worden. Maar het lukte het clipje te verwijderen, zonder dat het ergens 'ins Blaue hinein' sprong. Dat kon ook zomaar gebeuren.
Voor de montage van de bak was het paneel al voorbewerkt. De benodigde gaten voor de bevestiging zaten er al in. Ik hoefde dus niet te passen en te meten. In plaats van de meegeleverde plaatschroefjes heb ik gewoon boutjes, carrosserie-ringen en moertjes gebruikt. Het paneel is van dun hardboard gemaakt, dat bekleed is. De bak heeft nogal wat volume en zal net als menig handtasje flink gevuld gaan worden.
Het monteren van zowel de bak als het paneel verliep probleemloos. Voor de montage van de zwengel heb ik het clipje er eerst opgezet en toen de zwengel met clip over het asje gedrukt : klik. Klaar. "Alleen nog de koppen van de boutjes zwart maken", zei de gepensioneerde perfectionist.