zaterdag 19 november 2022

Zwartwit

Tijdens de koffietafel gisteren had ik een zeer leuk gesprek met een aantal gasten. Onder hen een jonge vrouw met een Indische achtergrond. Al sprekend over wonen, werken en privé leven, kwamen we op de cultuurverschillen terecht. Ook zij had geen enkele binding met het huidige Indonesië. Aan de andere kant heeft ze zich geregeld afgewezen gevoeld door medelanders. Ik vond het leuk om eens iemand te ontmoeten met gelijke ervaringen en die op nagenoeg dezelfde wijze reageert. Een kwestie van de schouders ophalen en medelijden hebben met degene die zich zo uitlaat. En voor de rest gewoon doorgaan met het leven.
Sinterklaas is weer in het land. En met hem weer wat onrust. Want zodra er sprake is van zwart, ontstaat bij bepaalde mensen (het woke volk) onrust. Of zelfs verontwaardiging. Alles wat zwart is schijnt tegenwoordig te maken te hebben met slavernij, discriminatie en racisme. Vroeger was dat alleen op werk zo. Elke zwarte die een leidinggevende had, voelde zich subiet een slaaf. Een betaalde slaaf. Alles wat hen opgedragen of gevraagd werd, viel onder slavernij. En kritiek op het geleverde werk viel onder discriminatie ('dat zeg je omdat ik zwart ben' of  'ik weet dat ik mijn kleurtje niet mee heb.'). Ik vind dat zo'n zielig gedrag.
Ik durf te wedden dat de meesten van hen de geschiedenis van Sinterklaas en vooral zijn Zwarte Pieten niet eens kennen. Die heeft niets met slavernij, discriminatie en/of racisme van doen. Nee, dat maken zij er zelf van. Terwijl de naam Zwarte Piet is en niet Nkwono of  Kwansu of een andere typisch Afrikaanse naam. Zwarte Piet heet zelfs niet eens Sjimmie (de jaren 50 versie)!
Alles wat zwart of bruin is trekken met name deze mensen ze zich persoonlijk aan. Ze zitten vol zelfmedelijden. Zelfs in rechtszaken wagen betrokken zwarte mensen (eisers en/of aangeklaagden) telkens weer te beginnen over racisme en discriminatie. Ik zeg : "Je bent niet gearresteerd vanwege je kleurtje, maar omdat je de wet overtreden hebt." Veel blanke mensen vertonen soortgelijk gedrag.  Uit angst en/of overdreven medelijden. Als zwarten of donkeren over elkaar grapjes maken, weten zij zich totaal geen houding te geven. Ze vragen zich af of ze wel om zo'n grap mogen lachen. En als er door een blanke gelachen wordt om zo'n grap. is ie dan een racist?
In Amerika mogen alleen zwarten het woord nigger bezigen. Er zijn geen scheldwoorden die enkel aan blanken voorbehouden zijn. Wie niet aan selectief gedrag doet en zegt dat All lives matter, is een racist. Haha! Nee, de mensen die zo woke bezig zijn moeten eens bij zichzelf te raden gaan. Stop met dat gezeur en doe normaal. En ja, Nederland is niet zo tolerant als men beweert. Er zal elke dag weer iets gezegd of gedaan worden om dat even weer te laten blijken. Dus wen eraan!
Gezonde concurrentie kan ik ook als discriminatie zien : voor de een betaal ik liever dan voor de ander.
Ik heb ook liever dat men mij 'domme' vragen stelt, dan dat men met vooroordelen aan de haal gaat. 'Domme' vragen geven aan dat de vragensteller belangstelling heeft in mij. Dat liever, dan het achterbaks gedrag. Met het laatste houden nare mensen zich bezig. Met 'domme' doel ik op onwetendheid. Veel Nederlanders kennen de eigen koloniale geschiedenis niet eens.