dinsdag 29 november 2022

1965

In 1965 slaagden wij voor onze Mulo diploma. Met wij bedoel ik mijn broer en ik. Het was de gewoonte om bij elk van de geslaagde klasgenoten even op bezoek te gaan en wat te drinken of zo. Dat was de manier waarop het gevierd werd. Er brak een nieuwe periode aan. Ik was pas 16 jaar jong en zou uit verveling naar het lyceum gaan in Leiden. Mijn broer moest in militaire dienst en besloot tot dan te gaan werken. Hij werd tot zijn oproep filmoperator in een Leidse bioscoop. Daar heb ik hem een paar keer opgezocht. Ik zag toen eens tukje over een Italiaans huwelijk met Sophia Loren en Marcello Mastroiani. Mijn conclusie na een half uurtje film : Voor mij voorlopig geen huwelijk. 😄
Op het lyceum kwam ik slechts een paar klasgenoten van de Mulo tegen. Maar ik kwam er ook tot mijn verwondering oud klasgenoten van de lagere school tegen. Die waren eind jaren 50 de slimsten van de lagere school, klas 6. Ze waren direct naar het lyceum in de Kagerstraat gegaan en daarna diverse keren blijven zitten. Het kan verkeren. 1965 was natuurlijk ook een jaar vol muziek. Hier een collage :