zondag 20 november 2022

Kieskeurig eten

Zijn mensen dik geworden omdat ze te weinig bewegen? Of omdat ze te veel eten? Dikke mensen hebben snel last van hun gewrichten en daarom bewegen ze alsmaar minder. Het is maar net hoe je het bekijkt. Luie mensen worden ook snel dik. Zelf heb ik aanleg om snel dik te worden. Mijn lijfje houdt nu eenmaal het eten en drinken heel graag lang vast. Ik heb een soort hamsterlijf. Haha! Iets om rekening mee te houden. Een kwestie van discipline. Ik wil zo gezond als mogelijk blijven. Dus afgezien van met mate en gezond eten probeer ik ook in beweging te blijven. Een dagelijks vast patroon van opstaan, eten, drinken (water!), bewegen en rusten hoort er ook bij. De dag begint voor mij met een glas lauw water. Heerlijk!
Het is mij opgevallen, dat mensen met een zwakke gezondheid vaak kieskeurige eters zijn. Ze eten het liefst fast food en snacks en drinken enkel fris uit blik of flesje. Met groente en/of soep hoef je niet bij hen aan te kloppen. Vreemd, want hun gezondheid valt en staat ook met verantwoord eten. Afgezien daarvan geven ze hun kierkeurigheid ook door aan hun kinderen. Erg kortzichtig, want die kids zitten volop in de groei. Wat de ouders niet lusten, komt niet op tafel. Dus stapelen de pizzadozen en fast food verpakkingen zich in de papier kliko op. Zelfs kinderen met een zwakke gezondheid krijgen geen gezond eten voorgeschoteld. Want : "Dat lust ik niet!"