maandag 14 november 2022

Qatar

Het was weer het bekende voetbalweekend. Ik zag de broedermoord in Rotterdam en Heerenveen aan en NEC keeper Celissen zwijgen over zijn situatie. De laatste had gewoon kunnen erkennen, dat zijn keeperswerk de afgelopen periode niet bepaald indrukwekkend was. Dat kon men wekelijks zien. In Volendam werd gedemonstreerd voor het behoud van onze Zwarte Piet. Dat vonden met name de donkere voetballers en fans niet leuk. Volgens hen hoort het niet in voetbalstadions thuis. Ik dacht : "Daar gaan we weer! Lekker selectief zeuren." Protesteren tegen homofobie en discriminatie (BLM) mag wel of moet zelfs. Maar een tegengeluid, hoe democratisch ook,  wordt niet geaccepteerd. 
Wat ik het meeste zie is huichelarij. In Duisland wordt al langere tijd op de tribunes geprotesteerd tegen deelname aan het WK in Qatar. Op de tv is geregeld te zien onder welke erbarmelijke omstandigheden de arbeiders daar bezig (geweest) zijn (Katar, WM der Schande). Er zijn tienduizenden slachtoffers, waaronder ruim 60.000 doden) gevallen. Een groot deel van de arbeiders heeft nog enkele maanden (!) loon tegoed, terwijl veel nabestaanden en gewonden niet gecompenseerd zijn. Het lijkt me een goede zaak de selectie van Oranje eerst even naar zo'n documentaire te gaan kijken. Ik ben benieuwd wat voetballers tegen de slachtoffers zullen zeggen over hun deelname aan het WK. Een armbandje dragen en toch gaan voetballen is natuurlijk het hoogste teken van huichelarij. Mag iedereen met zo'n bandje om zijn arm op het graf van jullie (voor) ouders gaan dansen? En dan zwijg ik maar over al die donkere spelers, die zich zo druk maken over racisme, slavernij en discriminatie. Die zijn nu ook stil, omdat ze in Qatar wel graag willen samenwerken met hen die zich daaraan dagelijks schuldig maken. Vanwege het grote geld. Hen hoeven we ook niet serieus te nemen.