maandag 28 november 2022

Verschuiven

Je kent vast wel de briefjes bij deuren. Briefjes die melden dat de deur klemt of dat de bel het niet doet. Je wordt gevraagd om op het raam te tikken. Wat als de ruit barst? Hoe dan ook, het is het bekende verschuiven van problemen naar anderen. Nota bene naar bezoekers.
Daar moet ik aan denken als ik de overheden bezig zie. Ze veroorzaken veel problemen, die vervolgens met een soort toverwoord door de burgers opgelost moeten worden. Dus heet een door hen veroorzaakt energieprobleem "energie besparing" en /of "duurzaam'.
Nederland heeft als EU land de beschikking over het meeste gas. Nederland is van de EU de grootste exporteur van aardgas. Nederland kent van alle EU lidstaten de hoogste gasprijs. Dat ligt niet aan de inwoners, maar aan de politiek.
Het is zelfs zo erg, dat tegen mensen die in schrijnende situaties verkeren vanwege de exorbitant hoge prijzen een hulpverleningsgeit van een Voedselbank waagt te zeggen : "Je moet maar denken : in Oekraïne en Pakistan is het erger." Ja hoor, daar stil je de honger van anderen mee, mevrouw.
Ik wacht op een actie die Oekraïne oproept Nederland te helpen bij de bestrijding van armoede en honger.
Tot slot nog een verschuiving : er wordt driftig geschreeuwd dat er een personeelstekort is. De waarheid is, dat veel instanties geen geld hebben om personeel aan te nemen. Vanwege de ver doorgevoerde bezuinigingen en toegenomen kosten.
Vanwege mijn beperkingen kom ik niet vaak in een supermarkt. Nu ik na lange tijd weer eens geweest ben (het was er rustig) ben ik erg geschrokken van de alsmaar blijvende stijging van de prijzen. Vanuit Den Haag wordt geroepen dat we de broekriem moeten aanhalen, terwijl het probleem daar gegenereerd is. Ter zijde : de brandstofprijzen dalen, maar de prijzen in winkels blijven stijgen. Misbruik?