vrijdag 18 november 2022

Gemanipuleerd

Afgelopen periode heb ik getracht het verloop van de rechtszaak tegen de MH17 verdachten te volgen. Dat lukte wel voor wat betreft de aanklachten. Maar wat de verdediging van een der verdachten (er was maar één advocaat) aanvoerde was nergens terug te vinden. Ik was benieuwd naar het betoog van de advocaat, want de beschuldigingen rammelden aan veel kanten. Het is opvallend dat de verdachte die een advocaat in de arm had genomen, vrijgesproken is. De overige drie niet. De overige drie namen de rechtszaak niet serieus. Ze vonden het een politiek steekspel met Amerika in de hoofdrol. Het zou mij niets verbaasd hebben, indien de rest ook vrijgesproken zou zijn als ze ook een advocaat in de arm genomen zouden hebben. Dat het een BUK geweest zou zijn zegt mij ook niets. Immers Oekraïne beschikt over veel Russisch wapentuig. Omdat ze de overeenkomst van Minsk niet nagekomen zijn. De raketten die in Polen terechtkwamen waren weliswaar van Russische makelij, maar zijn door Oekraïne zelf afgeschoten. Polen vond overigens, dat "de Oekraïense criminelen" geen onderzoek mochten doen. Er zijn veel filmpjes in omloop, waarin men beweert Russisch legermaterieel te vernietigen. Maar dat is slechts een kwestie van met witte kalk het Russisch teken op zo'n Oekraïens voertuig kalken. De militaire verliezen aan Oekraïense kant zijn vele malen hoger dan die aan Russische zijde. Al willen de media mij anders doen geloven. Er is nog een aanvoerlijn die westers wapentuig naar Oekraïne brengt. Die komt vanuit Polen. Het wachten is op Russisch militair ingrijpen. Een groot deel van Oekraïne zit inmiddels in de kou en in het donker.
Ik vraag me af in hoeverre Amerika bereid is Taiwan in te ruilen voor een verbroken relatie tussen China en Rusland. De wereldpolitiek blijft een schaakspel zonder regels.