woensdag 30 november 2022

Gevormd door...

Iedereen wordt door het leven gevormd. Afgezien van mijn opvoeding, ben ik vooral tijdens mijn militaire dienst en de periode dat ik op kamers woonde gevormd. Ik leerde toen niet alleen wie ik ben, maar ook wat ik zou willen ten aanzien van mijn toekomst. Niet zozeer qua werk, maar wat mijn persoonlijke ontwikkeling betrof. Ik was duidelijk geen vechtersbaasje dus de dienst was eigenlijk niets voor mij. Aan de andere kant stond ik wel mijn mannetje als het nodig was. Daar verkeek men zich vaak op. Zelfs psychologen die met mij de resultaten van de zoveelste test bespraken. Ze dachten dat ik niemand zou kunnen ontslaan of met de vuist op tafel kon slaan. Maar ja, ik ben een Indo hè. Die kan niet alleen heel rustig zijn, maar ook hard uithalen als het nodig is.
Er waren nogal wat momenten waarop ik eenzaam en verlaten ergens in de (schutters) put zat of in een bos op mijn pens lag. Vooral in slechte weersomstandigheden (regen, kou, sneeuw) leidde dat tot nadenken. Hetzelfde deed ik toen ik op kamers woonde en voor mezelf moest zorgen. Toen kwam ook het besef wat een thuis eigenlijk is. In mijn geval een warm nest met dito verzorging. Ik leerde toen ook dat mijn bijdrage in de vorm van kostgeld ad Hfl. 175 / maand een koopje was. Dat beeld was overigens ook wat vertekend, omdat ik bij mijn eerste werkgever nog geen Hfl 500 per maand verdiende. Daar werd door het kostgeld relatief een flinke hap uitgenomen. In Amsterdam ontving ik bijna 3x zoveel. Maar daarvan moest ik de kamer betalen en in mijn eigen levensonderhoud voorzien. Maar goed, ik heb er veel van geleerd. Ook dat een partner en kinderen hebben wel zo gezellig zou kunnen zijn. Want alleen is maar alleen en dan lijkt het leven zo doelloos en wat arm. Zo terugkijkend heb ik goede keuzes gemaakt. Ik ben een zeer tevreden en gelukkig mens.