Hoewel ik van plan was de Matrix eens op de brug te zetten om de onderkant te inspecteren, heb ik voor een andere aanpak gekozen. Ik heb bij de loods de Matrix op bokken gezet, zodat de kont omhoog kwam te staan. De auto stond in de eerste versnelling en ik had blokken voor de voorwielen geplaatst. Je weet maar nooit. Er was na het plaatsen van de beide bokken voldoende ruimte om onder de auto te kruipen en aan de slag te gaan.
Vooraf heb ik eerst gekeken waar de wind vandaan kwam. Als ik met een staalborstel of schuurpapier aan de slag wilde gaan, moest ik geen stof en dergelijke in mijn gezicht geblazen krijgen. Dus moest de auto met de kont in de wind. Ik heb ook maar een regenjack aangetrokken en een muts opgezet. Allemaal tegen het vuil.
Eenmaal onder de auto zag ik dat de onderkant er zeer goed uitziet. Ik had nog het beeld van de Ducato bus in gedachte. Vergeleken met wat ik nu zag, was het een hemelsbreed verschil. De Matrix verkeert nog steeds in topconditie. Ik zag alleen aan de achterkant, onder de bagageruimte een dwarsbalkje dat hier en daar wat oppervlakkige roestvorming had. Ik heb het geborsteld en met een roestomvormer behandeld. Na droging heb ik de balk met een dikke zwarte coating ingesmeerd.
Het tripje naar de loods scheelde mij geld. Als ik de Matrix op de brug wil zetten, dan moet ik heen en weer naar Lelystad (35 km) en het tarief van de brug betalen (€15,=). Nu heb ik slechts 10 km gereden.