Na het herstellen van de lek gestoten remleiding heb ik het systeem ontlucht volgens de een-mans-methode. Maar die vorm van ontluchten leidde niet tot het gewenste resultaat. Op de Ducato zit overigens geen ABS. Ik heb het flesje trouwens op hoogte gezet, zodat luchtbellen niet bij de nippel zouden kunnen blijven hangen.
Afgelopen zaterdag heb ik samen met Sonja de leidingen ontlucht. Dacht ik, want het remmen bleef toch nog wat sponzig (trapte zachtjes door). Toen we het er gisteren achter de koffie over hadden, kreeg ik te horen, dat het ontluchten van de remmen linksvoor een zachtere rempedaaldruk gaf. Ik heb dat blijkbaar niet gehoord, verkeerd begrepen of niet goed geluisterd. Tja, met mijn functioneren wordt het scala aan mogelijke OOR-zaken alsmaar groter. Haha! We hebben een strijdplan gemaakt om het hele systeem nogmaals te ontluchten.
Vanmorgen was het zover. Ik had alles klaargezet en Sonja kroop in de cabine. Over en weer klonk het Ja!, Stop!, 'Los!' en 'Oke!'. Na eerste beide achterremmen gedaan te hebben, begonnen we nieuwsgierig aan de linker voorrem. Wat denk je? Daar kwam me daar een partij lucht uitzetten! Met die hoeveelheid kon een wielrenner een flinke sprint trekken. Sonja had dus gelijk. We bleven de ontluchtingsprocedure herhalen totdat het doorzichtige slangetje enkel remolie liet zien. Als laatste hebben we de remmen rechts voor ontlucht. Aan de voorzijde bevinden zich dubbele zuigers en dus dubbele nippels, dus twee keer ontluchten per wiel.
Tussentijds heb ik uiteraard het reservoir met remvloeistof gecontroleerd en af en toe bijgevuld. Om te voorkomen dat ik via dat reservoir lucht in de leidingen zou laten pompen.
De remmentest was formidabel. Ik heb een paar keer een noodstop gemaakt en ben corpulent tevreden.