woensdag 20 maart 2019

Naar het stembureau

Vandaag gaan we stemmen. Het gaat om de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Maar daar heb ik nauwelijks iets van gemerkt, want enkel de nationale politiek was in beeld.
Met de Waterschappen heb ik per definitie weinig op. Als organisatie is ie overbodig, dus onnodige kosten. Wat de taakstelling betreft, kan ie bij Rijkswaterstaat ondergebracht worden. Als ik enkel het kantoorpand van zo'n schap zie, dan krijg ik de rillingen.
En de Provincie dan? Het gedoe rond de Oostvaardersplassen heeft ook de lokale politiek blootgelegd. Voor de rest geen nieuws. In wezen komt die overeen met de nationale, waarin vooral het eigen belang prevaleert.
De kwesties waar ik over nadenk zijn de immigratie, de integratie (inclusief discriminatie), de zorg en de armoedebestrijding.
Een verantwoorde aanpak van de immigratie en integratie zal de criminaliteit af- en de veiligheid doen toenemen. De zorgkosten zijn veel te hoog en de macht van de farmaceutische industrie is te groot. Ik vind dat de overheid eens moet opstaan tegen nare ziekten. Dan maar minder oorlogstuig en zinloze missies.
Armoede maakt mensen kansarm. Ik vind het niet correct vreemdelingen voorrang te geven boven onze eigen mensen in het algemeen en de zieken en/of armen in het bijzonder.
Bedrijven dienen CO2 belasting te betalen, immers : de vervuiler betaalt. En houd op met dat klimaatgedoe, ga aan ons milieu werken. Op een eerlijke en vooral logische manier. Zorg dan ook voor meer uniformiteit als het om regelgeving (o.a. milieuzones) gaat. Ga over op Russisch gas en verbeter de onderlinge politieke relatie. Al was het maar voor de duur van de overstap naar wind- en zonne-energie.
Zo en nu kiezen en stemmen met in het achterhoofd de Eerste Kamer.