dinsdag 5 maart 2019

Je rijk rekenen

Of beter : mij rijk rekenen. Dat doet het Centraal Plan Bureau, in opdracht van de VVD. En dan weet je op voorhand de uitslag : de VVD heeft gelijk, dus we hebben meer te besteden. Maar als ik zelf ga rekenen, dan blijkt het tegenovergestelde. Qua inkomen ben ik gelijk gebleven. Mijn ziektekostenverzekering is duurder geworden (hogere premie en voor meer medicijnen betalen) net als onze energierekening. De huur gaat omhoog en dan de belastingen zoals o.m. vanwege btw verhogingen.
Ik ben zelf per maand ruim 23 euro meer kwijt. Daarin zit voor de helft de gezamenlijke lasten verwerkt. Ik heb andere kosten (=autokosten) buiten beschouwing gelaten, omdat ik ze als luxe uitgaven beschouw. Ik ben dus achteruit gegaan. Maar omdat verderop in de straat een aantal mensen met een inkomen van 75.000 en hoger per jaar woont, ben ik er volgens het CPB ook op vooruitgegaan.
Ik hoef geen belastingaangifte te doen. Toch doe ik het, want ik krijg geld terug. Dat vertelt de overheid mij liever niet.