maandag 25 maart 2019

Een pottengeloof?

Aan de muur van ons huisje heb ik een ris bloempotten opgehangen. Het is een soort van pottenopslag aan een touwtje. Een buurtbewoner vroeg mij een keer wijzend naar die potten : "Heeft dat te maken met uw geloof?" Ja, echt waar! Omdat de vraag nogal serieus overkwam begeleid door een ernstige blik heb ik maar niet geantwoord met : "Ik geloof niet in potten." Dat zou misschien door hem en velen met hem in ons landje als een soort een haatverklaring geïnterpreteerd kunnen worden. Ik kende hem toen nog niet zo goed. "Ik geloof niet in bloemen of planten" had ook gekund, maar dat zou dan in strijd zijn met het groen en de kleuren de tuin. Dus hield ik mijn reactie beperkt tot : "Nee hoor." Op mijn vraag vanwaar die gedachte, kreeg ik als antwoord een eenvoudig "O, zomaar."
Ik heb hem alsnog uitgelegd, dat het geheel een ietwat kunstzinnige manier was om die lege bloempotten te bewaren. Meer niet. Maar of ie dat geloofde, dat weet ik nog steeds niet.