maandag 25 maart 2019

Dik of corpulent?

Er is steeds meer sprake van een streven om ontwijkende taal te gebruiken. Ik denk dan nuchter : wat verandert dat aan het feit? Stel iemand is dik. Dat ben ik zelf ook een beetje, maar niet zo erg vind ik. Nu ga ik die Billie Turf niet meer als dik benoemen maar ik ga woorden als 'corpulent' of  'gezet' of 'goed doorvoed' gebruiken. Of alleen Billie, al roept die naam ook weer bepaalde associaties op. Wordt zo'n iemand dan opeens 20 kilo lichter? Nee toch? Zo'n iemand blijft dus dik. Veel dikke mensen zijn ook lui. Ik weet niet of ze lui geworden zijn vanwege hun omvang, of dat ze dik geworden zijn vanwege hun luiheid. De kip en het ei dus. Dat geldt overigens niet voor iedereen. Er zijn altijd weer uitzonderingen.
Als ik om me heen kijk zijn de meeste gezond ogende mensen die ik ken dik, omdat ze te weinig bewegen en te veel eten en (geen water) drinken. Toen we naar CuraƧao vlogen, en weer terug, zaten vrij veel dikke mensen aan boord. Bij een aantal van hen gingen de kaken onophoudelijk op en neer. Sommigen hadden complete maaltijden bij zich, want het standaard aangeboden eten was voor hen onvoldoende. Toen ik er een paar aan boord zag gaan, was het eerste wat ik toen deed was denken aan onze bagage. Die mocht bepaalde afmetingen en.... aantal kilo's niet overstijgen. Maar als dat gewicht aan en/of in een lichaam zit, dan is het blijkbaar geen enkel probleem. Dan kan ik zelfs 50 kilo meer meenemen. Dat slaat dus nergens op. Men kan beter een maximum gewicht hanteren, dat een som is van het gewicht van de reiziger plus diens bagage. Dat is veel eerlijker en vooral.... veiliger. Je zou maar neerstorten, omdat er te veel dikke mensen aan boord waren. Want ik ben op Schiphol en/of op Hato niet over een weegschaal gelopen. Of heb ik wat gemist? Ik loop namelijk niet met gebogen hoofd.