dinsdag 31 juli 2018

Zonder hellingproef

Een paar keer hoorde ik, dat de hellingproef geen deel uitmaakte van iemands rijopleiding. De proef (met en zonder gebruik van de handrem) is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het ging in dit geval over dezelfde rijschool hier in de polder.
Van die rijschool heb ik hier in Dronten al een aantal keren een leswagen dubbel geparkeerd zien staan. Met de alarmverlichting aan. In eerste instantie dacht ik, dat de leerling achteruit moest inparkeren. Maar dat was in beide gevallen niet zo. Beide keren kreeg de leerling uitgebreid tekst en uitleg van de instructeur. Zo stond een wagen een keer bijna 20 minuten op de weg, terwijl er ruim voldoende parkeerruimte was achter de auto. Omdat het hier smalle straten betrof, hinderde de leswagen het overige verkeer. Als instructeur zou ik in dat geval, zo'n uitleg vooraf of in een parkeervak geven. Maar niet dubbel geparkeerd met alarmverlichting aan. Dat is nergens voor nodig, volgens mij zelfs verboden en is een slecht voorbeeld voor de leerling.