dinsdag 31 juli 2018

Meer koeling

Het is me opgevallen, dat na een lange rit de temperatuur in het motorcompartiment van de Ducato behoorlijk opgelopen is. De rijwind blaast via openingen aan de voorzijde tegen twee radiatoren aan. Die doen hun werk goed, want de bedrijfstemperatuur van de 2.5 dieselmotor geeft constant zo'n 70 Celsius aan. De warme luchtstroom wordt onder de wagen door afgevoerd. Bovenin en aan de zijkanten van het compartiment zijn geen ventilatie-openingen aanwezig. De warme luchtstroom wordt via het tussenschot naar beneden gevoerd. Ik denk dat daarom het tussenschot (firewall) tussen het compartiment en de cabine zo warm wordt, ondanks de aanwezigheid van een isolatiedeken in het compartiment. De isolatie zit nogal verscholen achter allerlei kabels en leidingen en is dus lastig te vervangen of te verbeteren.
Ik overweeg nu zelf een ventilatie-opening te maken in.... de motorkap! Soms zie ik die (vaak zwarte) ventilatieroosters op de motorkap zitten. Zoals bij de Renault Twingo. Of aan de zijkanten op de spatborden. Het is ook voor mij een enigszins opwindende gedachte, een gat te gaan zagen in een motorkap. Maar ja, ik wil de temperatuur eronder en daarmee in de cabine wat omlaag hebben door de luchtstroom wat te wijzigen. Tijdens tussenstops gedurende lange trips doe ik nu de motorkap open, om zo de hitte van het blok af te voeren. Een paardenmiddel. Voorkomen dat de temperatuur oploopt lijkt mij beter.
een beetje lomp
Op de motorkap wil ik een omgekeerd luchthapper maken. Dus niet met de opening naar de rijrichting, maar van de rijrichting af. De montage dient zodanig te gebeuren, dat in geval van regen of wassen geen water in het motorcompartiment kan stromen. Dit betekent, dat op de schuin naar voren aflopende motorkap een opstaande rand rond gat de opening moet afschermen tegen instromend water. Het betekent ook, dat de behuizing van de ventilatie het water moet kunnen afvoeren. Voor de waterproblematiek heb ik al oplossingen gevonden in de vorm van opstaande rand rond het gat en uitstroom gaten in de lage kant van de happer. In grote lijnen is de conceptoplossing van de extra ventilatie dus klaar. Ik ga nog kijken naar andere opties wat kapje betreft, want die van de luchthapper vind ik wat lomp voor op de motorkap. Deze slow cooker laat de conceptoplossing nog wat sudderen.