woensdag 18 juli 2018

Koerswijziging EU

Vanwege de afstandelijke houding van Amerika, zoekt de EU heil bij China en een beetje bij Rusland. Ik zou bijna zeggen : "Trump is goed geweest voor de EU. Hij dwingt ons niet meer zo achter zijn land aan te hobbelen."  Ik zou de JSF ook maar cancelen en als het per se moet toestellen van Europese makelij kopen. Als een Navo lid wapens bij Rusland kan kopen, waarom wij dan niet bij Frankrijk of  Duitsland? Hetzelfde geldt voor ander wapentuig. Europa eerst.
Het feit dat Trump een goed gesprek heeft gehad met Poetin is veel Amerikanen in het verkeerde keelgat geschoten. Volgens hen is er met Rusland slechts één soort contact mogelijk : met raketten en bommen. Tja, vrede en gezond verstand blijft voor hen een beangstigend fenomeen. En wat de FBI betreft heeft Trump volkomen gelijk. Het onderzoek naar Russische inmenging in de verkiezingen is een farce. Maar men blijft in de tunnelvisie hangen en zal zeker 'schuldigen' vinden. Ik zie die vermeende inmenging zo : als ik e-mails krijg uit Nigeria bedoeld om mij op te lichten, dan ben ik een fraudeur en is de Nigeriaanse regering mede daarvoor verantwoordelijk. Het geeft te denken.