vrijdag 20 juli 2018

Observeren en vergelijken

Als kind al vergeleek de thuissituatie van mijn vriendjes en vriendinnetjes met die van ons. Ik lette op de manier waarop hun ouders met hen omgingen en andersom. Ik begreep in eerste instantie mamma's opmerking, dat ze de Nederlandse kinderen brutaal vonden. Later kwam ik erachter, dat men gewoon anders met elkaar omging dan wij thuis gewend waren. Bij hen was het opener en ruimte voor een weerwoord. Ook later, als tiener, ging mijn belangstelling uit naar dit verschijnsel. Thuis werden de teugels gevierd (midden jaren 60 en 70), maar nog niet zo veel als bij mijn vrienden, klasgenoten enz. Ik zag ook wel gemeenschappelijke zaken, zoals straf na overtreding van regels. Slaan was in die tijd vrij normaal. Het meest opvallende was de communicatie tussen de ouders en hun kinderen, mijn vrienden. Dat was geen eenrichtingverkeer zoals bij ons thuis waar luisteren en zonder tegenspraak doen wat er gezegd werd, de uitgangspunten waren. In die periode heb ik veel geleerd. Over wat ik later wel en zeker niet zou overnemen van al de voorbeelden die ik meegemaakt heb. Toen wist ik nog niet, dat een andere koers andere problemen / uitdagingen met zich mee zou brengen.