dinsdag 24 juli 2018

Luchthapper werkt!

Vorig jaar heb ik naar aanleiding van de warme trip naar Roemenië en terug, gezocht naar een oplossing voor meer rijwindkoeling in de cabine van de camper. Sonja gebruikte een brillenkoker om de rijwind naar binnen te geleiden. Over dat idee heb ik toen wat zitten brainstormen met mijn alter ego, de prutser. Ik heb toen na wat creatief denkwerk een luchthapper gemaakt. Ik heb daarvoor een eindstuk van een ventilatiesysteem gebruikt, zoals die vaak op een buitenmuur van een keuken wordt gemonteerd. Van dat kunststof kapje heb ik na die vakantie een prototype van een Ducato luchthapper gemaakt. Het kapje heb ik op multiplex gemonteerd. En wel zo, dat het geheel tussen het vensterglas en de sponning van het rechter portier geklemd kan worden. Het geheel heb ik zwart gespoten. Sorry niet bedoeld als discriminatie en/of racisme, maar vanwege zuinigheid. Ik had nog zo'n spuitbusje staan.
Vandaag heb ik dat prototype eindelijk getest. Wat denk je? We werden bijna de cabine uitgeblazen! Bij wijze van spreken natuurlijk. Maar hij blaast wel behoorlijk hard naar binnen. Dus mijn redneck style airco werkt als een tierelier. Fenna zat tussen ons in op haar kist en vond het ook een prachtige oplossing. Ze genoot volop van de rijwind,
Ik heb de montageplaat van de happer bewust niet ruitbreed gemaakt, want dan wordt mijn zicht naar rechts belemmerd.