dinsdag 17 juli 2018

Trespa op het dak

De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt, het besluit is genomen. Mede dankzij het warme weer. Al eerder schreef ik over het matig geïsoleerd plafond van onze camper. Er bevindt zich ruimte tussen het metalen dak en de isolatie aan de binnenkant. Ik heb geprobeerd die ruimte op te vullen met isolatieschuim. Dat geeft wel het gewenst effect, maar ik kan helaas niet op alle plekken komen met mijn slangetje.
Om de plafondplaat te verwijderen, zal het hele interieur van de bus er eerst uit moeten. Wimmie is wel bruin, maar niet dom. Of gek. Dus daar begin ik niet aan. Nee, ik heb het verschijnsel een paar maanden laten sudderen en na lang wikken en wegen, kwam plots de oplossing voorbij. Op Marktplaats. Ik ga een 6 mm trespa op het dak leggen. Uiteraard niet los. Op het dak bevindt zich al een viertal bouten, waar voorheen een zonnepaneel heeft vastgezeten. Aan de voorzijde zal de rijwind keurig over de plaat heen geleid moeten worden. Om die reden zaag ik de plaat aan die kant onder een hoek van 45 graden.
Het staat wat raar, wanneer zo'n plaat met een klap opeens van het dak vliegt. Om maar te zwijgen over het gevaar voor andere weggebruikers. Daarom wordt de plaat aan de voorkant ook extra vastgezet. Met bouten en speciale kit. De vier reeds aanwezige punten vormen de hoofdbevestiging. Tussen alle bevestigingspunten monteer ik in de breedte een strook plat ijzer, waarvan de uiteinden gebout worden. Zo komt de hele plaat 'gevangen' te zitten onder vier stroken. Tot zover de theorie.
De praktijk is, dat ik een gebruikte plaat trespa voor weinig gekocht heb. Hier vlakbij. De verkoper en ik hebben de plaat via de achterportieren de bus ingeschoven. De plaat paste precies, zodat de portieren weer gesloten konden worden zonder een ruit eruit te drukken.
's Avonds heb ik op de plaat het zaagpatroon uitgetekend. Behalve de juiste afmetingen moesten er ook openingen in gezaagd worden voor de luiken. Dankzij de aanwezigheid van professioneel gereedschap, waaronder een speciaal trespazaagblad in de cirkelzaag (ging als een heet mes door de boter), heb ik de plaat zo goed als voorbereid voor montage op het dak. Vandaag ga ik hem ontdoen van groene aanslag en vuil. En nog wat mijmeren over wel of geen extra isolatiefolie op de onderkant (tussen dak en plaat).