dinsdag 31 juli 2018

Dag stofzuiger


Iemand hier in de buurt weet dat ik oude apparaten demonteer vanwege het oud ijzer gedoe. Ze bracht me een oude stofzuiger. Compleet, maar dat maakt me niet uit. Uit de enorme hoeveelheid plastic heb ik het nuttige oud ijzer verwijderd. Het demonteren van de buitenkant was zo gebeurd. Het materiaal is een en al plastic. Wat rest zijn de motor, een lange kabel en een printplaatje. De elektromotor ga ik vervolgens ook demonteren. Daarbij gaat het me louter om de koperen windingen. De kabel zou ik kunnen gebruiken als verlengsnoer, als ik aan het uiteinde een contrastekker monteer. Anders gaat de kabel in de bak 'Ongepeld / pvc' bij andere kabels. De behuizing van de elektromotor is oud ijzer. Net als de schroeven, veertjes, de zuigbuis enz. Van zo'n stofzuiger vormen met name de plastic onderdelen van de behuizing en de hulpstukken een ware vijand van het milieu.