donderdag 5 juli 2018

Ongediplomeerd zwerver

Vanwege de opdrachten die ik moest doen bij diverse bedrijven en organisaties, kwam ik met allerlei toepassingen in aanraking. Zo heb ik gewerkt aan systemen voor Personeelszaken inclusief salarissystemen, vraagstukken op het gebied van logistiek, servicemanagement, hard- en softwarebeheer, informatieverwerking (van organisatie tot en met uitvoering), toegangsbewaking, financiële administraties, in- en verkoop, marketing, verzekeringen (tussenpersonen), uitleensystemen, projecten enzovoort. En dat alles verspreid over verschillende branches. Van groenvoorziening en productie tot overheid. En op verschillende niveaus; van beleid tot uitvoering en nazorg.
Omdat ik moest weten waarover ik sprak en adviezen gaf, moest ik dus aardig wat kennis opzuigen. Nou, dat zal me nu niet meer lukken. Ik was toen zo'n beetje van alle markten thuis. En toch, toch lukte het me niet om in een functie te komen binnen zo'n aandachtsgebied. Dat was in een wat mindere periode, toen ik overwoog een 'gewone' baan te zoeken. Ondanks al mijn kennis en ervaring, werd ik een aantal keer afgewezen. Waarom? Ik had immers geen HRM diploma en ook geen MBA en/of SPD. Ik was ook geen gediplomeerd salarisadministrateur of erkend installateur. Ik was ook geen bibliothecaris noch een gecertificeerd slachter. Ik heb ook geen opleidingen gevolgd voor commerciële functies, op het gebied van belastingen en beveiliging.En toch deed ik al dat werk. Hoe? Door mijn boerenverstand te gebruiken. Daarom had deze zwerver geen diploma's nodig en ben ik een zwerver gebleven. Ik moest al zoveel leerstof doornemen. Dat was al meer dan genoeg.