woensdag 11 juli 2018

De eerste keer doet pijn

Ik herinner me nog mijn oma's ziekbed en haar overlijden. Een voor mij onwezenlijk gebeuren. Ik vond oma helemaal niet oud, maar ze was ziek. Ik wist niet beter dan dat zieken weer beter zouden worden.  Ik weet nog dat ze vertelde over een ontsteking aan haar kaak. Oma was toen weer eens bij ons op bezoek. In het ziekenhuis nam ik afscheid van haar. Ze sliep half en herkende mij en mijn broertjes niet. Ik mocht niet mee naar haar begrafenis. Volgens mamma was dat niet iets voor mij. Dat had ze goed ingeschat. Ik had er geen moeite mee. Oma's dood was al erg genoeg. Het was de eerste keer dat ik met de dood in aanraking kwam. De eerste keer doet pijn.
Het was ooit een hit van Cat Stevens, The first cut is the deepest. Veel andere artiesten hebben het nummer ook gezongen. Maar de cover van P.P. Arnold, was ooit achtergrondzangeres van Ike & Tina, vind ik de mooiste.