maandag 30 november 2015

Postzegels alsmaar duurder

Toen ik nog zelf de post bezorgde, keek ik niet op van de enorme verliezen van postbedrijven. Laten we eerlijk zijn, zou jij een brief een paar honderd kilometer verderop willen bezorgen voor 45 cent? Op de fiets!
Daar kwam ook nog eens de betaling van de bezorger bij, die voortaan via cao moest gebeuren. Dus dat onderbetaalde werk moest verdwijnen. Maar dat pakten sommige bedrijven heel 'handig' aan. Die zeiden dat je de post dan nog sneller moest gaan bezorgen. Zodoende kreeg ik voor een bezorging van 2,5 uur slechts 1,5 uur betaald.
De prijs van de postzegel stijgt jaarlijks stilletjes met vele procenten. Om dat te verbloemen staat de prijs niet meer op de zegel vermeld. Wel het cijfer 1. Waarschijnlijk gericht op de zeer nabije toekomst, waarin een zegel een euro gaat kosten.
In mijn jeugd waren de postzegels relatief goedkoop.  Ik herinner me een grauw grijze postzegel met een mijnwerker erop die maar 10 cent kostte. Zomerzegels waren er al vanaf 2 cent. Er waren toen ook al kinderzegels. Met echte kinderhoofdjes erop. Er waren er ook met tekeningen. Door volwassenen getekend. Want die konden tenminste echt mooi tekenen. De rest was voorzien van het hoofd van de koningin. En toch werd in het postkantoor ook flink met het stempel op dat hoofd gehamerd. Daar werd geen onderscheid gemaakt.
De postzegels zijn inmiddels zo duur geworden, dat zelfs de bekende kerstzegel bijna 65 cent moet kosten! Volgend jaar gaat een postzegel in prijs nog verder omhoog : 73 eurocent.
Gelukkig zijn er ook digitale kerstkaarten. Die kan ik per mail versturen. Hoef ik alleen de oudjes een kaartje met een dure postzegel te sturen. Maar ach, die ouderen stellen zo'n kaartje nog erg op prijs. De jongeren slaan na ontvangst van zo'n ouderwets kaartje alarmerend een zucht : "Jeetje, moet ik nu een kaartje terugsturen?"
NEEN!!