zondag 15 november 2015

Banden wisselen

Naar aanleiding van de wintercontrole heb ik zaterdagochtend de achterwielen van de Hyundai gewisseld. Omdat ik geen garagekrik heb, werd het reservewiel ingezet. De banden rechts waren iets meer gesleten dan links. Vandaar de wissel. Ik heb geen tijd bijgehouden; ook ik laat me niet gek maken door de monteurs in de Formule 1. Mijn vader wisselde ook geregeld de wielen van de auto. Hij deed dat kruislings. Ik vond het toen maar een raar gedoe waarvan ik het nut niet inzag. Wist ik veel? Maar dat kwam waarschijnlijk omdat hij mij de reden van dat gedoe niet vertelde.
Tijdens het wisselen controleerde ik de banden, met name het loopvlak. Tot mijn schrik zag ik in een band twee metalen stukjes steken. Ik heb ze voorzichtig met een tangetje verwijderd. Afgaande op de lengte van de delen die uit het rubber kwamen, ging ik er vanuit dat ze de band niet helemaal geperforeerd hadden. Ik heb maar gelijk de velgen gereinigd en opnieuw zwart gespoten. Ik bedoel, als ik dan toch bezig ben.
Ik heb me beperkt tot het wisselen van de achterwielen. Deze week komen de voorwielen aan de beurt.