donderdag 5 november 2015

Roemenen tegen corruptie

de nieuwe kathedraal in Arad
Zoals ik al tijdens mijn (2013) vakantie in Roemenië schreef, maken veel Roemenen zich ernstig zorgen over de corruptie in hun land. Voor hen een reden om het lidmaatschap van de EU en de invoering van de euro maar uit te stellen. Ik verkeerde eerst in de veronderstelling, dat het louter de mensen betrof, die ik al kende en waarmee ik toen kennismaakte. Nu blijkt dat die groep vele malen groter is. De protesten tegen de corruptie zijn zelfs een landelijk fenomeen geworden.
Aanleiding was de brand in een nachtclub in Boekarest, die ontstond na het afsteken van vuurwerk tijdens een rock concert, waarbij meer dan 30 doden en honderden gewonden vielen. De demonstranten eisen het aftreden van de regering. Eerder werd wegens verdenking van corruptie het aftreden van premier Ponta geëist. Ponta en zijn regering hebben gisteren besloten af te treden. Of de nieuwe regering de corruptie zal gaan bestrijden is nog maar de vraag. Ik denk dat daar een nieuwe generatie leiders voor nodig zal zijn. Ik wens de Roemenen veel succes toe in de strijd tegen corruptie.