zondag 1 november 2015

Dronten - Elburg

bij de haven
Gistermiddag, voor aanvang van het buffet, kreeg ik de kriebels. Ik besloot een eindje te rijden op de CBX. Het was immers zacht weer en het blok moest maar weer eens opgestookt worden. En dus trok ik z'n pyjama  uit, maakte de navelstreng (ook wel druppelaar genoemd) los en trok het koude beest uit zijn hok. Vlug even een check gedaan van remmen, banden, ketting en olie, de rest geloofde ik wel. Dit keer even wat dope in de tank gedaan, die ervoor zorgt dat de benzine in de carburateurs en tank niet veroudert en geen nare effecten kan veroorzaken. Ik stook de vlotterkamers namelijk niet leeg. Daarna even de motor heen en weer geschud, om de boel goed te mengen.
weer opgehokt
Starten was geen enkel probleem. Even een beetje choke instellen en Vrrrooem! klonk het. Vrij snel de choke weer terug totdat het blok zo'n 1100 tpm draaide. Nog even de verlichting gecontroleerd : alles werkte. Goed gekleed (= motor outfit) stapte ik op en reed zeer rustig richting de N307 en vervolgens naar de N305. Dan linksaf de N309 op naar Elburg. Zoals gezegd geen lange rit, want er zou bezoek komen. Ik heb het blok onderweg niet echt hoog in de toeren gejaagd. Gewoon lekker genieten van een ritje over een zo goed als stille weg. In Elburg was de weg opgebroken. Via een korte omleiding kwam ik bij de haven. Daar heb ik met draaiende motor heel even rondgekeken (wat een campers stonden daar!) en ben toen weer richting Dronten gereden. Ook op de terugweg heb ik het blok rustig laten draaien. Totdat het tot me doordrong dat zowel voor als achter mij helemaal geen verkeer te zien was. Toen besloot ik alsnog het blok heel even nog verder op te stoken. Over een heel kort traject joeg ik de naald van de toerenteller richting het rode gebied. Heel even maar, om de uitlaatdempers kurkdroog te stoken. Daarna was het gas weer terug en verder kachelen. Weer thuis hoorde ik het blok mooi rustig stationair draaien toen ik het hek van het hok opende. Weer eenmaal in het hok heb ik de warme ketting wat gesmeerd en druppelaar weer op de accu gezet. Nadat het blok afgekoeld was, ging de pyjama weer aan. Missie geslaagd.