maandag 16 november 2015

Accu : rood licht!


Gisteren, zondag, heb ik de druppelaar op de accu gezet. Dat 'life support system' gebruik ik wel vaker als de motor in winterslaap gaat. Vanmorgen controleerde ik nog even de bedrading en de status aan de hand van de controle lampjes. Tegen alle verwachtingen in brandde een rood lampje! Dat betekent dat de accu niet meer gezond is. Gisteren was ie nog keurig aan het opladen; het gele oplaadlampje brandde toen. Er zit genoeg accuzuur in.
Ik heb al een tijdje zo mijn twijfels over die accu. Ik weet niet meer wanneer ik hem gekocht heb. Volgens mijn grijze vergeetachtige massa was dat rond 2006 of 2007. In elk geval een jaar of zo na de aanschaf van de CBX. Ik heb de motor na aanschaf eerst een uitgebreide controle en servicebeurt gegeven. De voorste remschijven en blokken en de accu heb ik later vervangen, net als de (aan een kant lekke) keerringen van de voorvork. Later heb ik de remleidingen ook vervangen. Ik rij nog steeds met dezelfde tandwiel- en kettingset. Maar ja, ik ben niet zo'n stoplicht-sprinter.
Volgende maand ben ik jarig, dus waarom zou ik nu een nieuwe accu kopen? Ik heb een 12 volt Yuasa YB14-A2 nodig. Haha!