maandag 2 november 2015

Ondanks de mist

met 50% verlichting
zie ik toch geregeld auto's en/of vrachtwagens zonder of met slechte / onvoldoende verlichting rijden. Opvallend, want er wordt veel bericht over de dichte mist en de gevaren ervan. Vanmorgen wilde ik de N305 oversteken. Dat was een lastig en risicovol gebeuren vanwege de mist. Het zicht was op dat punt rond de 150 meter op een weg waar 80 km/uur gereden mag worden. Ik heb eerst een aantal voertuigen voorbij laten komen om een inschatting te kunnen maken over de tijd, die ik zou krijgen om over te steken. Die tijd, gemeten vanaf het moment dat het naderend verkeer zichtbaar is tot mijn oversteekplaats, was dusdanig dat ik in hoog tempo (hollend dus) moest oversteken. Ik heb er maar vanaf gezien. Ook omdat ik ook vanmorgen weer verkeer zag zonder verlichting.
Veel weggebruikers hebben nog niet in de gaten dat het om 'gezien worden' gaat. De keren dat ik iemand eraan herinnerde dat ondanks slecht zicht geen verlichting gevoerd werd, kreeg ik te horen : "Ik zie nog genoeg, hoor." Wat mij betreft een egoïstisch uitgangspunt. Het gaat er primair om dat men gezien wordt door andere weggebruikers. Dus (weer) niet 'eerst ikke'.
Slecht zicht betekent ook dat wegen van rechts of links een stuk gevaarlijker worden. Het beperkte zicht en de snelheid waarmee door het verkeer wordt gereden maakt de situatie erg gevaarlijk. In veel situaties hier in de polder weet ik waar zich links en rechts wegen bevinden. Maar in mij onbekend gebied dus niet. Voor mij betekent het dat ik mijn snelheid moet aanpassen om niet onaangenaam verrast te worden door afslaand en/of kruisend verkeer. Als het mist rijd ik ook liever niet op de motor. Niet alleen vanwege de toegenomen kwetsbaarheid, maar ook vanwege het beslaan van het vizier.