met 50% verlichting |
Veel weggebruikers hebben nog niet in de gaten dat het om 'gezien worden' gaat. De keren dat ik iemand eraan herinnerde dat ondanks slecht zicht geen verlichting gevoerd werd, kreeg ik te horen : "Ik zie nog genoeg, hoor." Wat mij betreft een egoïstisch uitgangspunt. Het gaat er primair om dat men gezien wordt door andere weggebruikers. Dus (weer) niet 'eerst ikke'.
Slecht zicht betekent ook dat wegen van rechts of links een stuk gevaarlijker worden. Het beperkte zicht en de snelheid waarmee door het verkeer wordt gereden maakt de situatie erg gevaarlijk. In veel situaties hier in de polder weet ik waar zich links en rechts wegen bevinden. Maar in mij onbekend gebied dus niet. Voor mij betekent het dat ik mijn snelheid moet aanpassen om niet onaangenaam verrast te worden door afslaand en/of kruisend verkeer. Als het mist rijd ik ook liever niet op de motor. Niet alleen vanwege de toegenomen kwetsbaarheid, maar ook vanwege het beslaan van het vizier.