donderdag 5 november 2015

Opbouwende kritiek

We kregen een keer een foldertje in de brievenbus van een nieuw Turks restaurant in Lelystad. Helaas stonden er nogal wat taalfouten in de verder fraaie flyer. Ik besloot de Turkse eigenaar ongevraagd te helpen door de fouten te corrigeren. Daarna heb ik hem de gecorrigeerde folder gegeven en hem een en ander uitgelegd. Wat denk je? Die man was er heel erg blij mee. Ik kreeg zelfs een gratis menu voor 2 personen aangeboden. Ik heb hem niet hoeven te vertellen hoe ie Turks moet koken.
Hoe anders is het met iemand die zich aanbiedt voor bijles, waaronder ook in het vak Nederlands. Helaas bevatte de oproep een aantal taal- en stijlfouten.  Een lezeres maakte, na eerst een compliment voor het initiatief, de VWO leerlinge op vriendelijke wijze hierop attent. Om te voorkomen dat ze haar leerlingen verkeerde zaken zou leren. Toch fijn als iemand met je meedenkt? Nou, niet iedereen was daar blij mee. Opvallend was, dat de negatieve reacties nogal veel taalfouten bevatten.