donderdag 26 november 2015

CBX 750 F2 revisie?


Er was een tijd dat ik flink sleutelde aan de blokken van mijn motoren. Eerder deed ik dat al aan de blokjes van mijn bromfietsen, zij het dat mijn technische kennis toen zeer beperkt was. Deels verkregen uit (vaak verkeerde) verhalen van vriendjes, deels uit een studieboekje van mijn pa en deels van automonteurs die in de garage van een vriendje van mij werkten.
Pas met de komst van de CB550 in de jaren 80 en mede dankzij een goed handboek, begon ik met het echte sleutelwerk. Zuigerveren en kleppen vervangen, versnellingsbak controleren, een kabelboom herstellen en het reguliere onderhoud, waaronder het synchroniseren van de carburateurs.
Ik liep een tijd lang rond met zwarte vingers en thuis rook het naar een mengsel van olie en benzine. Geleidelijk ging ik steeds minder doen. Niet alleen omdat de blokken beter werden, maar ook de zin om te sleutelen nam af. Hetzelfde gebeurde met mijn doe het zelf activiteiten in en om het huis.
Sinds ik de CBX 750 (bouwjaar 1989, gekocht in 2005) heb, borrelt dat gesleutel af en toe op. Niet een beetje, maar nogal sterk. Het liefst zou ik het blok eens van binnen willen zien. En dan gelijk, voor het in elkaar zetten, hier en daar een noodzakelijke revisie doen. De nokkenasketting wordt wat luidruchtig en heeft geen externe spanner. Om bij die spanner te komen, moet het blok uitgebouwd en deels uit elkaar gehaald worden! Erg jammer. Naast die ketting draait nog een ketting, namelijk die van de dynamo. Die kleine energiecentrale is achter de cilinderpartij gemonteerd. Het maakt het blok erg compact, dat wel. Het kan zijn dat ook die dynamo-ketting zijn steentje aan de luidruchtigheid bijdraagt. Over de prestaties ben ik erg tevreden. Het blok draait ook stationair erg mooi en rustig, afgezien van het geluid van de eerder genoemde ketting(en).
Omdat het beest inmiddels ruim 65.000 km heeft gereden, ben ik ook benieuwd naar de conditie van de zuigerveren. Ik zou de compressie kunnen meten, maar die meter heb ik niet meer. Mocht het nodig zijn, dan maar gelijk de zuigerveren vervangen. Zo'n ingreep betekent ook dat alle keerringen, pakkingen en o-ringen vervangen moeten worden.
Alles zelf doen zal veel schelen in de kosten. Maar helaas heb ik er de ruimte en het gereedschap niet (meer) voor. En ik vraag me af in hoeverre mijn vergeetachtigheid een rol zal gaan spelen. Je weet wel : zit het blok in elkaar en dan hou ik nog wat onderdelen over. Haha! Als ik zo'n klus zou laten doen (uitgaande van een uitgebouwd blok), dan schat ik de kosten op zo'n 1.500 euro! Dat zou alleen interessant zijn als ik wat jonger zou zijn en per se deze CBX zou willen blijven rijden. Met mijn huidige leeftijd is zoiets alleen interessant als ik zou bulken van het geld en de motor voor het nageslacht zou willen bewaren. Dan zou Tim over zo'n 8 jaar op opa's gereviseerde CBX kunnen rondrijden. Mijn kleinzoon op een oldtimer. Een leuke gedachte!