woensdag 18 januari 2023

Vieze schone vaat

Wij doen de vaat nog met het handje. Old skool dus. Als ik onze werkwijze vergelijk met die van een vaatwasser, mis ik nogal wat bij de laatste. Veel mensen denken dat ze hun vaat vooraf niet hoeven voor te bereiden. Dus verdwijnen vies servies en bestek hoppa in de vaatmachine. Afgezien van verstoppingen in de afvoer / zeef ziet de vaat er na de wasbeurt alles behalve echt schoon uit. Velen laten de vaat langere tijd na beëindigen van de wasbeurt in de machine liggen. Watervlekken zijn dan het gevolg.
Als ik de auto was, dan beperk ik me niet sec tot de hogedrukspuit. Dan zou ik hetzelfde resultaat krijgen als dat van een vaatmachine. Ik gebruik ook een borstel en een spons om het vuil te verwijderen. Een wasstraat heeft wel borstels. Alleen schoonspuiten werkt niet. Als wij
de vaat doen, dan gebruiken we ook een borstel en een sponsje. Net als bij de auto bereiden we de vaat voor op de feitelijke afwas. De vaat is na de spoelbeurt (ook met zeep, borstel en spons) al behoorlijk schoon. Pas dan begint de feitelijk afwas.
In een aantal werkomgevingen gebruikte men ook een vaatwasmachine. Als ik zo'n vaatmachine (geen borstel of sponsje) leegde, dan zag ik nog kringen op kopjes en glazen. De glazen zijn vaak dof. Ik moest de boel ook weer afdrogen alvorens ik het kan opruimen.
Als ik ergens op bezoek ben, herken ik daarom nogal vaak aan het servies en/of bestek (messen!) of men een vaatmachine gebruikt. Zo'n ding gebruikt immers geen spons en/of borstel en het leidt niet altijd tot droge output.