dinsdag 17 januari 2023

Motorrijden

Toen ik eind jaren 60 met een rijbewijs op zak op de motor stapte, heb ik vrij snel erna een boekje gekocht. Het had de titel : Een klasse beter motorrijden. Het was een boekwerkje met een groene kaft met een verkeerssituatie als afbeelding. Volgens mij een eerste uitgave. De inhoud was een welkome aanvulling op het reeds geleerde en mijn nog jonge ervaring. Later raakten de aanvullende rijopleidingen in zwang. Ik heb ook een tijdje een tv serie gevolgd over motorrijden op een Duitse zender. Vooral het anticiperen, de veiligheid en snel reageren op situaties hadden mijn aandacht. Er waren ook ritten door de Eifel met veel bochten en vooropgezette 'verrassingen', bedoeld als lesmateriaal. Zoals een trekker die plots de weg oprijdt. Of een voertuig dat in een onoverzichtelijke bocht op de verkeerde rijbaan je tegemoet komt.
Als ik zo de video's op het www zie over motorrijden in andere landen, dan vind ik dat ons landje over een zeer goede opleiding beschikt. Er wordt in veel andere landen zo knullig gereden. Vooral op het gebied van rijtechniek, veiligheid (inclusief beschermende kleding) en verkeersinzicht is sprake van een enorm groot verschil. In het nadeel van die andere landen. Ik noem de rijstijl in die landen vaak de bromfiets- / scooterstijl. Menige opname roept bij mij de gedachte op : weer een idioot op een motorfiets. Er wordt vaak onbesuisd gereden. Vooral op locaties waar snelheid verminderd zou moeten worden. Niet rustig tussen auto's door rijden of kruispunten of zijwegen passeren, maar met hoge snelheid. Geen voldoende afstand houden, inhalen in onoverzichtelijke situaties, domweg niet opletten en helemaal niet anticiperen. Als er iets fout gaat, schelden ze de andere partij uit. Met hoge snelheid rijden is het enige waarmee zij bezig zijn. Al die gasten zouden hier stuk voor stuk voor ons rijexamen zakken.