donderdag 26 januari 2023

Fietsmandje repareren

Niet zozeer het mandje zelf, maar de ophanging. Het mandje hangt aan Sonja's werkezel Stella. Het steuntjes was afgebroken. In dit geval heeft men een wat iel steuntje gebruikt. Het is een vierkant hol profieltje van 8mm dat op een montageplaatje gelast was. Op de las is het gebroken. Logisch, want met wat gewicht in het mandje heeft het steuntje het tijdens het fietsen flink te verduren. Dat had dus wat zwaarder uitgevoerd moeten zijn.
Ik zag geen mogelijkheid het profieltje weer op het montageplaatje te lassen. Dus besloot ik maar weer creatief aan de slag te gaan. Mijn idee was een 6 mm bout te gebruiken om de twee delen, profiel en
montageplaatje weer aaneen te krijgen. Daartoe moest ik wel een moertje in het vierkante profieltje zien te krijgen. Dat is mij gelukt, door de zes kanten van de moer wat af te vijlen. Na wat passen, meten en vijlen, kreeg ik de moer in het profiel. Het profiel zat aan de uiteinde dicht. Daar heb ik een 6mm gaatje in geboord. Met een stukje 6 mm draadeind heb ik de moer op z'n plek gekregen, onderin het profieltje. Klemvast. Ik heb voor de bevestiging een slotbout van 6mm gebruikt. Ik heb de bolle kop (lijkt op die van mij 😅) van een sleufje voorzien, zodat ik een schroevendraaier kon gebruiken om de bout
goed vast te draaien. De hele ingreep is gelukt en het mandje zit weer op de werkezel. Ik zal niet zeggen dat ze nu een olifant kan vervoeren, maar een zak met 5kg aardappelen moet lukken.
Als ik ga klussen maak ik altijd foto's. Zeker als ik voor anderen iets ga doen. Dan heb ik altijd wat docu om eventueel op terug te vallen. Zo voorzag ik ooit het periodiek verslag van mijn geklus in een lege woning van foto's. Zo kon de eigenaar zien wat ik gedaan had. Het is ook fijn om eventueel op terug te vallen als er vragen zijn of zo. Ik heb slechts één keer een klacht gekregen. Dat was nadat ik een hele tuin omheind had met een houten afscheiding van 1.20 meter hoog. De
eigenaresse kwam verhaal halen, want ik was 1 schroef(!!) vergeten in het hout te draaien. Voor de hele klus had ik 4 doosjes á 200 schroeven gebruikt. De planken zaten om en om, voor en achter. Ik schroefde een plank (horizontaal) eerst voorlopig met 1 schroef vast om hem pas nadat ie waterpas was definitief vast te schroeven op de palen. Ik was dus één zo'n schroef zomaar vergeten! Wat een ramp! Ja, ze reageerde nogal verontwaardigd. En dat voor een gratis klus van bijna 3 dagen, want ik had ook een grote schutting voor haar gemaakt. Foto's, altijd handig!