woensdag 25 januari 2023

Een gamechanger?

Zelensky stelt dat de levering van tanks een 'gamechanger' zal zijn voor Oekraïne. Ik ben bang dat het wel zo zal zijn, maar niet in positieve zin voor Oekraïne. Ik zie trouwens wel hoe de NAVO als een sluipmoordenaar deze oorlog binnenkomt. Overigens is een actie als een Koran verbranden blijkbaar genoeg om het toetreden van een land tot de NAVO te blokkeren. Ik vrees dat de burenruzie flink zal gaan escaleren en Rusland nog zwaarder oorlogstuig zal gaan inzetten. Overigens heeft de Leopard tank al eerder laten zien niet superieur te zijn. Er is in Syrië een groot aantal vernietigd door de IS.  De vraag is in hoeverre Belarus zich zal gaan bemoeien met de oorlog. Het heeft Polen als buurland. Polen speelt straks een hoofdrol bij de levering van de toegezegde tanks. Wit-Rusland kan vanwege zijn geografische ligging militair de aanvoer van het nieuwe materieel flink dwarszitten. 
Al met al blijf ik het jammer vinden, dat het Westen steeds meer olie op het Oekraïens vuur blijft gooien. Voor mij is en blijft vrede de opmaat.