woensdag 25 januari 2023

Hints en vissen

Er zijn mensen die het lastig vinden een directe vraag te stellen. Ze doen meer aan hints. Ze vissen. Een tijdje geleden zie iemand : "Het is bij mij thuis wat rommelig. Ik heb een nieuwe kast, maar ik moet hem nog in elkaar zetten." Iemand anders zei : "Ik wou dat mijn tuin wat opgeknapt werd." Of : "Ik zou eigenlijk ook wel willen fietsen, maar mijn fiets is kapot."
Meestal reageer ik daar verder niet op. En als ik toch iets zeg, dan is het meer in de zin van : "Er zijn er genoeg die het voor een paar euro's willen doen." En dan blijft het stil.
Ik heb inmiddels mijn lesje over klaplopers en misbruik geleerd. Niet dat ik er spijt van heb hoor. Als men mij gewoon de vraag zou voorleggen, dan ben ik altijd bereid om daar op in te gaan. Maar dan neem ik mijn eerder met hen opgedane ervaringen daarin mee.