Niet iedereen begon de dinsdag goed. Vanmorgen was er een aanrijding op de kruising van de N305 en de N309. Het is daar een T-kruising met de N305 als voorrangsweg. De N309 gaat richting Elburg. Toen Fenna en ik daar liepen, stonden twee auto's in de berm, een kleine rode en een grotere donkere station. De rode had zijn neus geschonden, de donkere z'n achterste. Er was zowel politie als een ambulance ter plaatse. Men was bezig de brokstukken van de rijbaan te vegen. Terwijl Fenna aan het grazen was, heb ik daar uit de berm nog wat zwerfaval opgeruimd.
Op dat kruispunt is het vaak wat rumoerig. Geluiden van piepende remmen, slippende banden en veel getoeter. In de meeste gevallen gaat het verkeer vanuit de richting Elburg in de fout. Het geeft geen voorrang of rijdt de weg op terwijl er verkeer (met 80 km/uur) nadert. In plaats van de snelheid op te voeren, rijden ze na het afslaan als een slak verder.
Zelf heb ik ook een paar keer 's morgens een aanrijding gehad. Een keer ben ik van achteren aangereden, toen ik in een file richting Voorburg reed. Ik werkte daar toen voor Siemens. De meneer achter mij had de gekke gewoonte om eerst een flink gat te laten vallen en vervolgens met een hoge snelheid dat gat dicht te rijden. Dat ging goed totdat het fout ging. Hij remde te laat en knalde boven op de oranje Opel Ascona leasebak waarin ik toen reed.
In een andere situatie reed iemand een rozet van de achterbumper van onze Citroën GS 1200 er bijna af. Hij voegde vlak achter mij in, maar rekende er niet op dat ik moest stoppen voor verkeer van rechts. In beide gevallen deden de daders erg moeilijk. Ik ben zelfs thuis telefonisch bedreigd. De Opel had flinke schade (kofferbak aan de onderzijde als een harmonica ingedeukt), terwijl de dader beweerde geen schade gezien te hebben. In eerste instantie wilde hij ook geen gegevens uitwisselen. Gelukkig stond er een politieauto op de vluchtstrook. Toen ik hem daarop wees, bond ie in. Omdat zijn auto de Opel onder de bumper had geraakt, leek er op het oog niets te zien. De andere automobilist sprak van een 'narrow escape' en beweerde de GS niet geraakt te hebben. Totdat ik het hoekstuk van de bumper liet zien. Eerst zei ie dat het al bestaande schade betrof. Maar uiteindelijk bood hij mij 150 gulden als vergoeding, omdat hij het buiten de verzekering wilde doen. Dat bedrag heb ik geaccepteerd, want ik had ook al gezien dat ik dat stuk bumper vrij eenvoudig weer goed op z'n plek kon krijgen. Ik beschouwde het geld meer als een boete voor hem vanwege liegen.
Zo 's morgens met ellende zitten is niet zo plesant. Ik vind het een valse start van een dag met nieuwe mogelijkheden.