Vanmorgen heb ik een ventilator van een cv ketel uiteen gehaald. Al het gesleutel en geklus van mij heeft mij geleerd, dat ik eerst moet onderzoeken hoe zo'n onderdeel in elkaar gezet is. Pas dan weet ik de volgorde van de 'reversed engineering' ofwel slopen. In mijn bromfietstijd legde ik de gedemonteerde onderdelen, bouten, moeren en schroeven op een grote krant op volgorde neer. Zo wist ik dan hoe ik de boel weer in elkaar moest zetten. Als een stukje software gewijzigd moest worden, moest het ook eerst geanalyseerd worden. Om niet te botsen met de daarin opgenomen logica.
Het lastigste onderdeel van de cv ventilator is de fan, het schoepenrad (1) zelf. Dat kunststof onderdeel zit op een asje geperst van het motortje. Ik heb het dit keer met een soldeerbout losgemaakt en verwijderd. Ooit deed ik dat met flinke klappen met een hamer. In de hoop dat ie losraakt van het asje. Maar het kunststof is behoorlijk taai en niet broos. Achter dat rad bevindt zich een viertal (torx) boutjes. Als ik die verwijderd heb en de boutjes van het printplaatje, valt de ventilator uiteen in een motortje (2), een printplaatje (3) en de zwarte kunststof behuizing (4). Op het motortje bevinden zich twee boutjes, die beide helften bijeen houden. Als die verwijderd zijn, houd ik een spoel(2), een asje met een magneet (5) en twee aluminium delen van de behuizing (2) van het elektromotortje over en de boutjes. Het asje zit met een circlip gezekerd op het asje. Sommigen gaan nog verder door de spoel te ontdoen van het koperdraad. Maar dat doe ik dus niet. Zo'n onderdeel demonteren vergt weinig inspanning en tijd en het is een vrij schone bezigheid. Tenminste, als je het met verstand doet en niet met kracht.